-Emmis! ♥ -

utan dig är jag svag!

okej , till er som inte vet då så hade juppe kolik igår. Mamma ringde mig vid 9 och sa att han inte hade ätit upp sin morgonmat , utan bara stog och hängde i hörnet. Och äter inte juppe upp sin mat , ja då  är det nått som inte står rätt till.
Jag skyndade mig till stallet. Så gick vi med honom i ca 1 timma. Han stannade flera gånger och sparkade mot magen. Vi hade hela tiden kontakt med destriktsveterinären. När hans puls steg så kraftigt tyckte dom att det var bäst att dom kom dit. Så en veterinär kom dit , gav han dropp och smärtstillande.
Han blev bättre och han åkte igen. Vi skulle gå med han en halvtimma och sen låta han vila 1 timma.
Men efter en stund eller nått blev han sämre och ville lägga sig ner hela tiden.
Eftersom han fortsatte och sparka mot magen hela tiden , ringde vi tillbaka och frågade vad dom tyckte att vi skulle göra.
Dom kom tillbaka till stallet och gav han mer dropp , slangade honom och gav han parafinolja.
Hon kände även ''där bak'' på honom. Hon sa att hon kännde att hans mjälte låg lite långt bak.
Hon sa att det kunde ha berott på att tarmen var påväg över  , men efter att hon hade slangat honom oså hade mjälten lagt sig där den skulle samma sa med tarmarna.
Han piggnade till och hon kunde åka. Han verkade jätte pigg och gnäggade tilloch med efter mat.
Eftersom han verkade så pigg passade jag på att rida cymric.
Medans jag red henne blev juppe sämre igen. Så mamma gick upp och gick med han igen.
Efter att hon hade gått med han en stund skulle hon gå ner med han till boxen igen. När hon kommer ner bara kastar han sig ner i boxen med en gång och rullar sig. Så  mamma går upp med han igen och ringer veterinären igen.
Eftersom dom har gjort allt dom kunnat sa dom att vi skulle åka direkt till skara.
vi lastade och åkte dit.
I bilen påväg dit frågade jag pappa vad vivar berädda att betala om det skulle bli en operation.
Han sa att vi kunde betala högst 60 000. Sen diskuterade vi inte det mer.
Så kom vi dit och dom började undersöka honom.  Under tiden passade jag på att gå på toa. När jag var klar med mitt toa besök hörde jag att dom pratade där inne (  toan låg nära undersökningsrummet ) SÅ jag stannade i väntrummet och lyssnade på vad dom sa.
Då hör jag veterinären säga  '' en operation kostar runt 60 000 till 100 000 .
Då brast hela jag. Hela jag bara brast ut i tårar. Jag fick seriöst panik ,  jag trodde att min älskade juppes liv var slut. Jag bara skakade och gick runt i cirklar. Så kom mamma ut och sa att vi skulle åka , för han skulle få stå kvar över natten.
Jag trodde ju då att det var den näst sista gången jag skulle få se honom. Att säga hejdå till honom var det svåraste jag gjort på väldigt länge. När vi kommer ut till bilen säger dom fortfarande ingenting :(
Jag trodde ju att allt skulle ta slut nu , både hans och mitt liv ! MEn så  säger pappa att om det blir operation så kommer han betala.
Men palla skriva mer , blir bara ledsen av att tänka på det. nu vet ni vad som hände .
Och han lever :D :D :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (bara jag som kommer att se)

Din Blogg så jag kan svara på din kommentar:

Vad har du på hjärtat? ♥ :

Trackback
RSS 2.0